Island 16/6-24/6 2013. Owe  & Håkan

Alla bilder är "klickbara"....

16/6 Söndag .

Klockan på väckning 08.00 men vaknade redan 06.45 .  Tommy hämtar upp oss vid 10 snåret så gott om tid för grötfrukost och som efterrätt en Red Bull ....bådar gott för en lång resdag.  Trevlig överresa med skapligt väder dock en del moln . 15:30 lokal tid satte vi våra 43:or på Islänsk mark., Iväg och hämta ut hyrbilen och som vanligt så skall det snackas om extra försäkringar och annat som vi trodde var avklarat .....ja ja nu fick vi en Chevy Cruse istället för en WW polo så det var iallfall bra .  9 grader och Håkan i kortbyxor men vi rullade iväg , stannade till och handlade lite käk i en kiosk.  Sedan iväg och in i en 5770 meter lång tunnel som vi hade sett på kartan och det visade ser senare inte vara den enda på Island. Det började direkt med en himla massa fårstaket men det fanns lika mycket får på vägen som innanför staketen .

Taxfree Hejdå Arlanda
  Hej Island Första tunnel
  Bara att sätta fart då Enkelbeckasin
Fisktärna Fotograf från Sverige Här fixas värmen
  Vår hyrbil och sovplats Vädret tär på byggnaderna
Islandshästar En av många forsar Islandshäst
Islandshäst Litet hus stort Berg Mycket vanligt på vägarna

17/6.  00:39  Måndag .

Vi rullade vidare i natten mellan regnskurarna och stannade till då det fortfarande är ljust då det går att fota mellan skurarna och nu är det bara 7 grader . Sov ca 3 timmar i bilen på en rastplats med fin utsikt över havet .  När vi sedan åkte vidare så tittade solen fram  och vi såg dom första Rödbenor helt orädda sitter på stolpar längst vägen .  Ser två Fjällrävar långt bort . Framme vid Stykkisholmur handlade vi lite käk och fick tag i en dunk att ha vatten i , och en toa som var efterlängtad . Den mycket säregna kyrkan i Stykkisholmur är väl värd ett besök. Vi hittade en gammal Skeppskyrkogård där den svarta lavasand gjorde sig bra mot dom rostig fartygsplåtarna så där tillbringade vi några timmar .  Ett par gamla renoverade "grållar" dyker plötsligt upp längst vägen .   Ovädersmolnen rullar in mellan bergen och ger maffiga vyer att fota med ett trevligt ljus då solen ibland tittar fram mellan molnen. Sångsvanar finns det mängder av och även Rödbenor.  Vid Geitafall  stannade vi till för att kolla efter Lunnefåglar eller som dom heter här "puffins" , men Tobisgrisla, Ejder, Strandskator och en massa Rödbenor var det vi hittade.

Fiskeläger Fågelberg

Rödbena
  Tobisgrissla

18/6. Tisdag .

Upp kl 11 efter att ha sovit i bilen igen och vaknat ett antal gånger under natten då regnet och blåsten gjort sovandet rätt svårt.  Mycket dåliga vägar här men det visade sig att dom höll på att åtgärda det . Såg våra första MC Offroad äventyrare på 2 st väldigt välpackade BMW:s....blev faktist lite avundsjuk . Fick syn på ett  par Strömänder och fick några bilder , dock långt ifrån.  Lite Islandshästar måste fotas också ...och även dessa maffiga vyer som hela tiden dyker upp när solen tittar fram mellan molnen.

Strandskata Vägens Väktare Storspov
Island Offroad Island Offroad Island Offroad
Island Offroad Vy Hus
Strömand Myrspov Islandshästar
Islandshästar Islandshästar
Islandshästar

19/6.  Onsdag.

+ 10 grader och molnigt.  .

Åter igen alla dessa vägbyggen som gör att det inte går speciellt fort fram .  Men det fotades givetvis också.  Stannade vid en större kiosk och bunkrade upp lite användbart . Träffade trevliga 2 tyska tjejer som var på väg på vandring och hade en trevlig pratstund med dem.

Turister

Sopstation ???
  Uppfödning av Islandshästar

20/6. Torsdag.

Vaknade till en kall disig morron utanför Aukrey .  Kom snart fram till en 3100 meter lång tunnel .. Stannade till vid en mindre ort för att ta en hamburgare och började på knagglig engelska beställa ...men då tycker hon i kassan att vi skall prata svenska istället ...och vad mycket lättare allt blev.  Hon hade bott i Sverige 15 år men flyttat tillbaks hit. Fick tips om en campingplats där vi kunde duscha och frächa till oss lite ..  Efter lite mat och snack bestämde vi att nu står Myvattnet på tur.  Efter vägen såg vi en Lappuggla  .  Godafoss var ett stort vattefall som vi stannade till vid , en riktig turistfälla med mycket folk .  Framåt åtta på kvällen hittad vi den Blå Lagunen ...ja den nordliga och inte den mest berömda som finns vid Reykavik.  Som väntat var här fullt med turister som badade i det varma vattnet trots bara ca 10 grader på land.....vi badade INTE. Vi for vidare mot ett ställe med varma källor där det pyste och puttrade överallt så man fick ha koll på var man gick. Ett ställe med mycket trevligt ljus och fina färger . Fortsatte sedan runt Myvattnet  där vi stannade till vid en rastplats med mycket träd och en hel liten skog som man gick genom för att komma upp på en höjd med utsikt över Myvattnet.  Vi bestämde sedan att  skippa valsafari på grund av det dåliga vädret och siktade istället på en kortare båttur med sikte på några fågelberg och med hopp om att se Lunnefågel eller "Puffins" som dom kallades här.

Labbar
turister-turister-turister
Till minne av 3 drunknade   Häftigt ställe
Fina färger här

Blue Lagoon 2
  Bor han här ????
  Myvattnet

21/6. Fredag

+ 12 grader.  Vaknade till en isande vind när Håkan öppnade bildörren , blåste fan ute men solen värmde på gott.  Strykkiholmur var stället där vi köpte en kortare tur runt några fågelöar. Skapligt stor båt så det skulle gå att fota ifrån var ett krav och så blev det . Tillsammans med ett gäng danskar, tyskar, ryssar  mm mm for vi ut mot öarna. Vi kunde gå riktigt nära och fick äntligen se Håkans efterlängtade "puffins" samt stormfågel och Skrak på bo.. Sedan kastades ett litet nät i vattnet för att dragga längst botten ..upp kom en salig blandning av bottenlevande arter. Även musslor som öppnades  så vi fick smaka direkt ur havet , smakade mest saltvatten . Väl iland så handlade vi lite käk och cola med chokladkaka då godistarmen gjort sig påmind.  Efter vägen hittade vi en fin tältplats där vi slog upp tälten för att fota . Det stannade turister hela tiden då utsikten var "very nice" där. En stor suv stannade på vägen och nu får vi väl tillsägelse att vi inte får tälta här, men han ville bara ge oss tips om kameravinklar som han själv hade använt...schysst .  Vi fotade och käkade på platsen för att sedan riva tälten för att fortsätta .....ja det var bara för fotande vi slog upp tälten , ingen övernattning.  Stannade sedan till i Olafsvik där vi tankade 20 liter till det facila priset av 50000 kr ...... islänska kr då.  Vid 23 tiden stannade vi vid en fors för att fota men det var så mycket flugor så det var bara att glömma  bara att dra direkt... undrar om det var vi som luktade illa eller....

Puffins Puffins Puffins
    Golden Beach

Golden Beach Lavastrand

22/6.  Lördag.

Djupalonssander Skeppskyrkogården.  Stannade till strax efter 12 på natten och Håkan tog en fotopromenad och jag slog upp tältet för nu var det dags att tälta, tänkte inte komma hem utan att ha tältat en natt minst. Vaknade vid 09 tiden av fåglarna ...mysigt värre.  Hade varit lite kallt men inte för kallt . Trevligt att kliva ut i friska luften medan Håkan fortfarande sov i bilen . Käkade frukost och använde den på platsen fina toaletten. For vidare och stannade sedan till vid en skyllt med "grotta"  ...det måste vi kolla . En tur kostade 2000 kr islänska  så vi bokade . Blev en solotur med bara oss och guiden.  35 meter ner för en spiraltrappa och sedan ca 200 meter grotta och totalt mörker . Enligt myten skulle Baldur finnas här ner, Islands största troll .  Vi hittade hans tron men ingen Baldur.  Några timmar senare var vi framme vid Islands högsta vattenfall. Vi  skippade att läsa på anslagstavlan vilket sedan visade sig vara en tabbe . Kan väl inte vara så långt tänkte vi så iväg med fleesetröja och långkalsonger på. Och det bar iväg upp upp upp och varmare och varmare blev det . Fram till en ca 10 meter bred fors som skulle passeras på en stock med en vajer att hålla sig i . Det var många som var lite "skitnödiga" när dom skulle över . Ett par hade en lite hund med sig som först vägrade men efter att husse gått först så sprang han efter och ramlade givetvis i , men en blöt och kall hund kom upp på rätt sida till slut , hur det gick med hunden på tillbakavägen vet vi inte men det blev nog problem efter att den ramlat i på ditvägen  .  Sedan blev det så brant så jag trodde att nu dör jag eller får hjärtinfarkt så jag fick sätta mig  och vänta en bra stund innan jag kunde fortsätta , Håkan försvann som en avlöning framför mig dock. Vi kom upp på en klipphylla så vi såg hela fallet och bestämde hit men inte längre. drack , fotade och tog av oss långfillingar och varma tröjor innan vi vände neråt . Vidare nu med siktet inställt på en riktig "turistfälla"  nämligen Gullfoss Islands största vattenfall.  En i en ny tunnel och denna gång blev vi av med 1000 kr islänska för att komma igenom . Kom fram till Gullfoss vid 23 tiden och fortfarande fotoljus och mycket turister och återigen dessa envisa flugor som skulle in i öron och överallt. Ett tag vandrade det flugor på linsen när jag filmade ....inte kul.  Blev några timmar på plats med fotande och filmande innan vi drog vidare emot lämpligt nattkvarter.

Tältplatsen Tuffa bilar Pajero
Baldurs grotta Guiden "grottforstkare"

Gammalt hus
  lupiner-lupiner-lupiner Islands högsta vattenfall

Högsta fallet
  Storspov Myrspov
  Myrspov Myrspov
Myrspov Myrspov Ljungpipare

23/6.

På natten var vi kvar och fotade vid Gullfoss långt in på småtimmarna för att sedan åka tillbaks några mil där Islands största Geiser hade sina utbrott .  Blev ytterligare några timmar med fotande och även här var mycket turister trotts att klockan var ca 02:00 .  Söndag och sista dagen.  Klev upp vid 12 snåret efter att vi sovit ca 5 timmar i bilen ....det blir en lång dag känns det som. Vi stannade vid en udde där ornitologerna frodades så det får bli sista plats att tillbringa några timmar på . Här såg vi också för första gången när tidvattnet kom in med en skillnad på 3 meter  . Fotade fåglar, ornitologer, turister och käkade även upp sista maten här.  Sedan vidare för att stanna vid nästa turistfälla ...en bro i stål som stod med ena fästet på Amerikanska kontinentalsockeln och andra på den Europeiska sockeln....sa dom iallafall. Riktigt skönt att det var gratis annars hade man nog svurit. Kolla på bilderna så förstår ni nog varför. Vi for runt i en liten stad och fota lite isländska "saker" mest för att fördriva  några timmar . Polis på islänska = Lagregleraren t,e,x , amerikanska brandposter som nog var rester efter alla amerikanska baser som tidigare fanns här. Feta isländska suvar fanns det massor.  Vid 20 tiden lämnade vi sedan tillbaks bilen och blev skjutsade till flygplatsen för att invänta planet hem .  Checka in och sedan iväg för att handla lite taxfree saker .  Efter det satt vi oss ner och beställde in en STOR konjak inför bordning av planet. Hemresan gick bra utom sista timmen då det inte fanns någon fungerande AC .....mycket varmt var det . Jan Hjortzberg fanns sedan på plats vid Arlanda för att fixa hemresan ...tack för det.

Perfekt fotobil....
dyrrrrtttt... "lagregleraren" Feeeettt
Konstverk Amerikansk brandpost
Amerika-Europa !!!! sa dom Ornitologer Old club "ornitologbil"